понедельник, 25 июля 2011 г.

Эрзянский Родник



"Эрзянь лисьмапря"
Июлень 23-це чистэ Нижегородской енксонь Лукоянова райононь Од веленть маласо ютавтовсь «Эрзянь лисьмапря» регионъютконь фестивалесь. Сон мольсь «Кельме лисьма леень» лисьмапрянть вакссо.

__________________________________



Эрзянский праздник" Лисьмапрянь чи" (День родника)

23 июля в Лукояновском районе Нижегородской области прошел, уже ставший традиционным, эрзянский праздник "Лисьма прянь чи"(День родника).В этом году, на этом прзднике,
было много участников и гостей со всех уголков России...Был установлен памятник предкам-эрзянам в виде деревяной скульптуры-автор Николай Аношкин, и положено начало новому маару...
   (Людмила Тихонова )
________________________________________________________________________________

Эряви меремс, истямо покшчи Нижней енкссо ютавтови уш колмоцеде, ансяк тедеде те тешкставсь седе келейстэ, тердевсть ламо инжеть, сакшность ламо ломанть. Сон яволявтозель регионъютконь фестивалекс. Тиринь культурань невтеме тей сакшность делегацият Татарстансто, Мордовиясто, Самара, Саратов, Пенза, Ульяновск ды лия енкстнэстэ. Кувака килангонть ды псинть лангс апак вано, сынь паро мельсэ лиснесть сцена лангс, евтасть поздоровт, морасть эрзянь морот, седейшкава кортасть эрьванть марто.



Фестиваленть ушодовомсто панжозель Озксонь маарось. Лукояновань эрзянь культурань музеень прявтось Аношонь Тумай кирвазтизе штатолонть, «Торама», «Ламзурь» ансамблятне морызь кезэрень моротнень, Александр Данильчев ловнызе озксонть. Н.П.Родионова лайшизе Тюштянь. Мааронтень каязель модась. Мейле весе вейсэ мааронть перька ютасть кирькссэ, кедьте кедьс кундазь.

Истя жо панжозель «Память предкам» покш скульптурась. Сонзэ авторось – Николай Аношкин чувтосто од керсицясь. Тесэ сонзэ зярыя теевксэнзэ. А кемезеваткак, сынст теинзе те од ломанесь.
Фестиваленть пингстэ ульнесть спортонь пелькстамот, козо тердевсть весе, кинь ульнесь мелезэ варчамс эсь виензэ. Тесэ леднесть налсо, ертнесть узереть ды копьят, бороцясть. Изницятне казевсть казнесэ. Важодсь декоративно-прикладной творчествань выставкась-ярмункась. Теде башка, микшневсть эрзянь книгат, футболкат.

Невтезель покш концерт. Сцена лангс лиснесть эрьва костонь эрзянь ансамблятне. Евтасынь сынст мазый лемест: те – Мордовиянь «Торама», «Ламзурь», «Сюлгамо», Самарань – «Масторава», Татарстанонь Бугульминской райононь – «Валдочи», Нижней енкссто сакшность зярыя районтнэстэ – «Эрзяночка» – Лукоянова енксонь Пичингуши велестэ, «Умарина» Сеченова енксонь Васильевкасто, «Родничок» Первомайской районсто, «Родники» Лукояновань Иваньбиесто, «Ялгат» Гагина енксонь Какино велестэ, «Горнипов» – Шатки енкссто, «Чилисема» Покш Болдинань Пикшнясто ды ламо лият.

Фестивалень ютавтома таркась кочказель парсте, арсезь. Ки вакссо. Тесэ чувтот, экше пеле, лисьмапря вакссо, теезь ламо эземнеть, озамо таркат. Бути сизят – озат аламнес, симат тантейдеяк тантей кельме веденеденть – ежоськак паролгады.
Покш сюкпря, Нижней енксонь эрзят, «Эрзянь лисьмапря» фестиваленть анокстамонть-пурнамонть кисэ!!! 






Неожиданным для многих, сюрпризом стало открытие скульптурной композиции- монумента предкам. Образы Тюшти, Пургаза,Литовы, Иньавы, Ушмодея, Покштяя и Великой бабушки . Удачно вписались в круговом обзоре с диким камнем, создают цельной образ духа предков, - работа молодого скульптора Николая Аношкина- младшего.
Скульптурная композиция состоит из семи парсун.
Каждый образ несет конкретные черты исторического или мифологического лица, кастового порядка в эрзянском обществе. Среди портретов выделяются высотой образ иньазора Пургаза и бабушки-сырькая. Роль инязора Пургаза в средневековой истории народа огромна. Его время совпало трагическими событиями вторжением тюрского мира и борьба за выживание государства и в целом эрзянского народа. Это его первый скульптурный образ выполненный молодым скльптором Николаем Аношкиным. Образ матери, бабушки, символ мудрости и власти.Старая женщина в эрзянском обществе всегда вдовлела разумом рода. Рядом с Пургазом поставлен образ женщины, ставшей женой бога Едола (молнии). Эрзяне называли ее разными именами: Литова (ливтни ава), Сыржа (колдунья), Азравка (хозяйка). Родом она с терюшевской земли, с нижегородчины. Пургаз носил символ рода – молнию, Литова ему родственница, поэтому два эти образа рядом, из одной божественной семьи. Рядом с Литовой образ Иньавы- Великой женщины. Образы женственности и матери всегда были почитаемы . Она продолжатель рода, она хранительница очага, она хранительница памяти и обрядов.

Тюштя, могучее суровое лицо мудреца. Он первый вождь и царь народа, учитель и пророк. Образ Тюшти напоминает великого мыслителя и миротворца середины 2-го тыс. до н.э. Заратустры. Рядом с великой бабушкой образ покштяя, намного меньше, чем подчеркивается его зависимость от жены.

Завершает круг воин, ушмодей. Под шлемом суровое, ушедшее в себя лицо, он исполнитель воли. Скульптурная композиция просматривается со всех сторон. Их словно выперла земля, и они живые, хотят сказать? Открытые рты героев - это выдох духа предков. Услышь их!
Материал .памятника: липа, железобетон, дикий камень.

Художник композиции Аношкин Н.Н., скульптор Аношкин Н.Н.. Строился монумент силами рабочих Лукояновского ПАП.

(Людмила Круглова)

Комментариев нет:

Отправить комментарий